Om valgregler og forretningsorden
Forretningsorden for Medlemsforum blev senest revideret i 2014, og her står blandt andet:
"Bestyrelsen for Lærernes Pension, forsikringsaktieselskab, i det følgende kaldet selskabet, har vedtaget følgende forhold for de to medlemsfora, som er tilknyttet selskabet. [...]
Retningslinjer
Hvert medlemsforum består normalt af 25 medlemmer, men kan bestå af op til 30 medlemmer. Hvis der er flere end 30, der ønsker at være med i et af medlemsforaene, skal der afholdes valg. De 25 kandidater, som får flest stemmer, vælges ind i forummet. [...]
Der kan maksimalt være 60 medlemmer i alt i de to medlemsfora. [...]
Medlemsforaene har indflydelse på udbud af pensioner og investeringsprincipper i selskabet. Medlemsforaene har ret til at stille forslag til selskabets bestyrelse.
Forud for større ændringer i udbud af pensioner eller investeringsprincipper er selskabets bestyrelse pligtig til at indhente udtalelse fra medlemsforaene. Det er selskabets bestyrelse, der fastlægger de nærmere principper herfor. [...]
Valg til medlemsfora
Medlemmer af medlemsforaene vælges for en periode på tre år ad gangen. Alle, som har pensionsordning i Lærernes Pension pr. 1. marts i valgåret, kan stille op til medlemsforummet i det område, hvor medlemmet bor. Der kan gives dispensation for området, hvis det er uhensigtsmæssigt i forhold til deltagelse i møder. Medlemmerne kan vælges ind i flere valgperioder, hvis de opfylder betingelserne for at stille op.
Valgperioden løber fra den 1. august til den 31. juli. Valg til ny periode foregår hvert tredje år i perioden fra april til juni. [...]"