Et medlem af bestyrelsen skal ved indtræden i bestyrelsen opfylde kravene i § 64 i lov om finansiel virksomhed (fit & proper). Vurderingen af et bestyrelsesmedlems egnethed og hæderlighed foretages af Finanstilsynet på baggrund af oplysninger afgivet af det nyvalgte bestyrelsesmedlem.
Et bestyrelsesmedlem skal til enhver tid have et godt omdømme og udvise hæderlighed, integritet og uafhængighed. Et bestyrelsesmedlem skal kunne vurdere og anfægte afgørelser truffet af direktøren.
Selskabets forretningsmodel er styrende for hvilke kompetencer, som skal være til stede i bestyrelsen.
Et bestyrelsesmedlem i Lærernes Pension skal ved indtræden i bestyrelsen have tilegnet sig viden om forretningsmodellen og ejerkredsen i selskabet.
I lyset af, at Lærernes Pension administrerer en arbejdsmarkedspensionsordning skal et bestyrelsesmedlem ved indtræden i bestyrelsen besidde følgende viden i forhold til forretningsmodellen:
- Forståelse for de bagvedliggende aftalemæssige forhold
- Forståelse for medlemmernes ønsker og krav til pensionsordningen og driften af selskabet
- Indblik i pensionspolitiske problemstillinger
Bestyrelsen skal samlet set have tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå virksomhedens aktiviteter og de dermed forbundne risici. Det vil sige:
- Forståelse af forretningsmodellen og selskabets strategi
- Kendskab til lovmæssige rammer og krav
- Indsigt i investeringsmæssige risici, herunder elementerne i effektiv risikostyring
- Indsigt i det kapitalkrav, som forretningsmodellen medfører
- Forståelse for konsekvenserne af og risici ved outsourcing, herunder af it
- Indsigt i pensionsprodukter og forsikringstekniske forhold
- Regnskabsmæssig forståelse
- Tilstrækkelig viden og erfaring i forhold til de finansielle markeder og de muligheder, der for formueforvaltning og risikoafdækning
- Tilstrækkelig viden og erfaring i forhold til pensionsprodukter og tilhørende forsikringsrisici, herunder levetids- og invaliditetsrisici
- Tilstrækkelig viden og erfaring til at følge op på og sikre, at den outsourcede funktion varetages på forsvarlig vis
- Ledelseserfaring fra en anden relevant finansiel virksomhed
- Indsigt i ansættelse af en direktion og ansvarshavende aktuar
Mindst to af bestyrelsens medlemmer skal have indgående viden om de centrale risikoområder, herunder det forsikrings- og investeringsmæssige risikoområde. Disse skal besidde relevant uddannelse eller praktisk joberfaring.
Bestyrelsen skal på baggrund af sin viden og erfaring være i stand til at udfordre direktionen på en konstruktiv måde, herunder være i stand til at stille relevante spørgsmål til direktionen og forholde sig kritisk til svarene.
Eksponerer virksomheden sig investeringsmæssigt særligt i enkelte aktivgrupper eller i særligt komplekse aktiver eller engagementer, skal der i bestyrelsen være mindst ét bestyrelsesmedlem med viden og erfaring om det pågældende aktiv eller engagement.
Sker der ændringer i selskabets forretningsmodel eller risikoprofil skal bestyrelsen vurdere om dette giver anledning til at supplere bestyrelsens kompetencer enten ved ændringer i bestyrelsens sammensætning eller ved afsætning af de fornødne ressourcer til uddannelse af bestyrelsen.
Det er vigtigt, at hvert bestyrelsesmedlem løbende vurderer, om han eller hun har tid og de fornødne ressourcer til at varetage sit hverv i bestyrelsen.