Rekord-resultat 2019, men corona-krisen præger 2020

Med et afkast på hele 17,3 procent fik Lærernes Pension det højeste afkast i selskabets 27-årige historie. Starten af 2020 har på grund af corona-krisen budt på kraftige fald på aktiemarkederne. På trods af det får lærerne stadig 5% i depotrente.

Flot resultat i 2019

Af selskabets Årsrapport for 2019 fremgår det, at det især er stigningerne i aktiekurserne, der har drevet det gode resultat. Det flotte resultat betyder også, at selskabets reserver var endog meget solide ved årets slutning.

Antallet af præmiebetalende medlemmer var næsten uændret med en stigning på blot 75, mens den gennemsnitlige præmie pr. medlem steg med godt fem procent. I alt er der 147.000 medlemmer i Lærernes Pension.

Omkostninger blev fastholdt på 1,1 procent af indbetalingerne, hvad der fastholder Lærernes Pension som et af de selskaber med de laveste omkostninger.

Depotrente på 5% på trods af corona-krisen

Corona-krisen har selvfølgelig også påvirket Lærernes Pension, men da medlemmerne har deres pensionsordninger i et såkaldt gennemsnitsrente-produkt, betyder det, at forrentningen af pensionen ikke svinger med aktiemarkedet. Medlemmerne får således en stabil depotrente gennem hele opsparingsperioden. Det er baggrunden for, medlemmer i Lærernes Pension i en tid med kraftige fald på aktiemarkederne, fortsat får en depotrente på 5%.

Administrerende direktør i Lærernes Pension Karsten Kjeldsen fortæller ”Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation for verdensøkonomien, og derfor følger vi udviklingen meget tæt. Men i vores investeringsstrategi tager vi altid højde for, at sådanne situationer kan opstå, og derfor er situationen ikke kritisk for vores medlemmers pensioner. Vi har opbygget buffere, som vi kan trække på, når afkastet er negativt.”

Lærerne er bekymrede

Medlemsservice i Lærernes Pension taler i disse dage med mange lærere, som er bekymrede for deres pensionsordning, og særlig bekymrede er lærere, som er tæt på pension. Meldingen til alle er dog, at de fortsat får en depotrente på 5%, og at Lærernes Pension håber at kunne fastholde den gode depotrente resten af året. Men meldingen er også, at verden befinder sig midt i en omfattende corona-krise, som ingen kender enden på og derfor heller ikke konsekvenserne af.

Årsrapporten ligger tilgængelig her